JANUARI
Maandag 4 januari was de eerste repetitie in het nieuwe kalenderjaar.

Woensdag 13 januari vergaderde het bestuur bij Monique in Amsterdam. De lopende zaken werden doorgenomen, waaronder het trompetproject op de Bonifatiusschool.

Vrijdag 15 januari organiseerde Erato een Nieuwjaarsconcert. In samenwerking met accordeonvereniging Con Zelo werd het een mooie muziekavond. Helaas was de tribune niet helemaal gevuld. De aanwezigen genoten van een mooi fanfareprogramma, een verrassend accordeonprogramma en in het tweede deel van de fanfare een uniek experiment “Bij Erato”, waarbij aanwezigen werden uitgedaagd in een nummer op de trompet mee te spelen. Dankzij Kees Rood en Robatax kon de vereniging 10 trompetjes aanschaffen die werden uitgedeeld. Een leuke manier om publiek te laten zien en te laten ervaren hoe leuk (en soms lastig) samen muziek maken is.

Woensdag 20 januari ging voorzitter Ton Koelemeijer naar De Linde om een cheque in ontvangst te nemen t.w.v. € 253. Dit was de opbrengst van de kolfmarathon in oktober. Organisatievoorzitter Jaap de Bood overhandigde Ton tijdens een hartverwarmende bijeenkomst de cheque. Prachtig dat zoveel mensen achter Erato staan in de gemeenschap.

Donderdag 28 januari vond een bijeenkomst plaats in de Bonifatiusschool. Afgesproken werd dat na de Voorjaarsvakantie wordt gestart met trompetlessen op de Bonifatiusschool voor de groepen 5. Tot de Zomervakantie is Thomas op school om in groepjes van 5 de leerlingen de beginselen bij te brengen van het spelen op trompet. Een prachtige manier om fanfare te promoten.

Zaterdag 30 januari slaagden Mara Weel (cornet), Justen Groot (trompet) en Dieuwe Buijink (bugel) voor hun A-diploma. De theorie hadden ze zal binnen, de praktijk deden ze deze dag in Huizen. Docent Michael had ze goed voorbereid: ze slaagden met mooie cijfers. Weer een nieuwe stap in hun Erato-carrière. Van harte!

Zaterdag 6 februari deed de fanfare mee aan de Carnavalsoptocht door ’t Darsgat. Geen dweilorkest, maar een orkest op een platte wagen. We kregen de 4e prijs in de optocht bij de wagens. De opkomst was goed, de sfeer onderweg prima.
Zondag deed Erato voor het eerst in ruim 33 jaar niet mee aan de carnavalsmiddag voor mensen met een beperking. De nieuwe opzet in een nieuwe omgeving zorgden ervoor dat Erato uit het programma was geschrapt. Ontroerend was het om te horen dat er gehandicapten waren die de fanfare hadden gemist.

Maandag 15 februari maakte het orkest kennis met de deelnemers aan Maestro 2016: wethouder Elly Deutekom, meesterbakker Cor Groenland en oud-Prins Carnaval Gert van Meerten. Over de vierde deelnemer is nog wat onduidelijkheid, maar dat komt wel goed. De reacties waren positief, de kandidaten hebben er zin in. Op naar weer een prachtige muziekmiddag.

Dinsdag 16 februari vergaderde het bestuur bij Karin thuis. Het was de laatste vergadering van Willy Beemsterboer. De Ledenvergadering werd voorbereid.

Zaterdag 27 februari kregen de Maestro 2016-kandidaten (Elly Deutekom, Cor Groenland, Gert van Meerten en Lizzy Verhage) een workshop dirigeren van Thomas. In ’t Ruimteschip kregen ze les in de eerste beginselen van het dirigeren en kregen ze hun partituren uitgereikt. Het werd een gezellig bijeenkomst, die echter ook heel serieus werd opgepakt.

Maandag 29 februari mocht Gert van Meerten als eerste op de bok voor het orkest.

Maandag 7 maart startte het project “Trompet blazen moet je doen” op de Bonifatiusschool. Vanaf deze dag krijgen alle leerlingen van de groep 5 trompetles van Thomas. In groepjes van 5 leren de kinderen blazen, samenspelen en plezier in muziek maken. Na vier weken volgt een korte presentatie aan ouders en andere belangstellenden en worden de trompetjes door gegeven. Het enthousiasme onder de kinderen is groot.

Maandag 7 maart stond Maestro-kandidaat Cor Groenland op de bok. Hij leidde het orkest prima door zijn twee nummers. Deze avond was ook de Ledenvergadering. Naast de vaste onderwerpen was het hoogtepunt de benoeming van Willy Beemsterboer tot Lid van Verdienste. Wil stopt na 33 jaar met haar lidmaatschap van het bestuur. Haar plaats wordt ingenomen door Astrid Weel. Bloemen waren er ook voor Anita Huisman en Petra Zon (15 jaar lid van de vereniging), Dennis Koelemeijer (20 jaar) en Sophie van Langen (45 jaar).

Maandag 14 maart stond Maestro-kandidaat Gert van Meerten op de bok, maandag 21 maart Elly Deutekom en maandag 28 maart Lizzy Verhage. Leerzame repetities, zowel voor de kandidaten als het orkest. Het maakt je als muzikant weer scherp waar het gaat om muziek maken: naar elkaar luisteren, kijken naar de dirigent en weten wat jouw aandeel is in de muziek.

Vrijdag 1 april verzorgden de eerste groep trompetleerlingen op de Bonifatiusschool een korte presentatie bij het afscheid van Saskia Kuin als adjunct-directeur van de school. Saskia was promotor van het opzetten van de trompetlessen. Sophie leidde het groepje leerlingen bij afwezigheid van Thomas, ook muziekdocente Mylène had iets ingestudeerd met de kinderen. Sophie werd geassisteerd door Sonja, Astrid en Menno. Zij speelden ook mee bij het afscheidslied op het plein.

Maandag 4 april
 stonden kandidaten Cor en Gert voor de tweede keer op de bok, maandag 11 april was de beurt aan Lizzy en Elly.

Woensdag 6 april vergaderde het bestuur bij Astrid Weel. De taken werden doorgenomen en herverdeeld. De komende periode werd doorgenomen.

Vrijdag 8 april was de presentatie van de eerste groep trompetleerlingen op de Bonifatiusschool. Enthousiast speelden de 15 leerlingen hun partijtjes. Twee van hen gaan door met proeflessen. Op naar de volgende ronde.

Vrijdag 15 april was de Generale Repetitie van Maestro Spanbroek 2016. Een doorloop van het programma met presentator Femke Soederhuizen. De Generale vond plaats in de Bonifatiuskerk.

Zaterdag 17 april was de dag van Maestro Spanbroek 2016. Een fantastische muziekmiddag met een goed-gevulde kerk, gedreven kandidaten en een prachtig orkest. Iedereen heeft genoten. Uiteindelijk werd Cor Groenland gekroond tot Maestro Spanbroek 2016. Over de hele linie een terecht winnaar.

Woensdag 27 april speelde Erato bij de start van de activiteiten op Koningsdag. Feestelijke muziek vooraf aan de spelletjes en om 9.30 uur het Wilhelmus bij het vlaghijsen.

Woensdag 4 mei luisterde de fanfare de Dodenherdenking op met stemmige koralen en de Taptoe bij de oorlogsgraven.

Woensdag 11 mei vergaderde het bestuur bij Ton. Aandacht voor o.a. de laatste activiteiten van het jaar en de eerste plannen voor het nieuwe seizoen.

Vrijdag 27 mei werd het tweede trompetproject op de Bonifatiusschool afgesloten met een presentatie.

Donderdag 9 juni startte het trompetproject op ’t Ruimteschip. In totaal dit voorjaar vier groepen van 15 kinderen bereikt. Een mooi resultaat.

Zaterdag 11 juni fietsten Erato-leden en -supporters de Rabofietstocht. Op deze manier fietsten ze weer € 250 bij elkaar. Dank aan de fietsers!

Donderdag 30 juni werd het trompetproject op ’t Ruimteschip afgesloten met een presentatie.

JULI
Maandag 4 juli was de laatste repetitie van het seizoen.

Zondag 10 juli werd het seizoen muzikaal afgesloten met een koffieconcert bij café ’t Koetje op Zandwerven. Naast de fanfare ook een optreden van ALLES KIDS én een groep trompettalenten van de scholenprojecten. De vele toeschouwers genoten van de afwisseling en de kwaliteit die Erato bood deze middag. Uiteindelijk gaan 2 trompettalenten door volgend seizoen. Het concert werd afgesloten met een gezellige barbecue, verzorgd door Co Scholten, voor leden en aanhang.

Woensdag 13 juli was de afsluitende vergadering van het seizoen. Met Thomas en enkele leden. Een goed gesprek.

29 augustus begonnen de repetities voor het nieuwe seizoen.

30 september begon een serie van gezamenlijke repetities voor ALLES KIDS met Crescendo, the Next Generation. Beide orkesten doen dit jaar weer een Halloweenconcert, dit keer in de Weere op 4 november.

1 oktober was De Gemeenschapsveiling. Als vaste deelnemer krijgt Erato een bijdrage uit de opbrengst. Hiervoor waren de afgelopen weken bij verschillende werkzaamheden vrijwilligers van de vereniging aanwezig. De eindstand van de avond was € 34.382. Een geweldig resultaat.

12 oktober was de eerste bestuursvergadering in het seizoen. De activiteiten die gepland staan werden doorgenomen, een aantal taken (opnieuw) verdeeld.

4 november had ALLES KIDS een optreden in De Weere. Samen met Crescendo, the Next Generation werd voor de tweede keer een Halloweenconcert verzorgd. Een mooie samenwerking, een prima opkomst.

5 november ging de fanfare naar Broek in Waterland voor een Amerika-concert. In een drieluik met Saens Harmonie en fanfarekorps Zuiderwoude werd een avondvullend programma verzorgd met als uitgangspunt voor het repertoire: USA. Een mooie muziekavond.

7 november bezocht Ton een bijeenkomst in het Gemeentehuis over de opzet van muziekonderwijs na het opheffen van de Muziekschool (1 augustus 2017). Een goede bijeenkomst. Er is nog veel te doen, ideeën zijn er genoeg.

13 november was de Intocht van Sinterklaas. Geen deelname aan de optocht, maar een optreden in het winkelcentrum. Door de nieuwe opzet kwam Erato niet uit de verf en was het optreden heel kort. Jammer. Gaat hiermee een traditie verloren?

16 november vergaderde het bestuur bij Anita. Zonder voorzitter Ton Koelemeijer die vanwege ziekte afbericht moest geven.

5 december was er geen repetitie i.v.m. Sinterklaasavond.

9 december ging het optreden van de fanfare tijdens Aartswoud in kerstsferen niet door: het was een buitenoptreden en de berichten waren ’s morgens dermate slecht dat we van optreden moesten afzien. Maandagavond 12 december werden ook de alternatieven geannuleerd: laten we ons richten op het concert van 12 februari.

9 december ook deed ALLES KIDS ook mee aan het Leerlingenorkestenfestival in Opperdoes. Samen met het Kinderkoor Spanbroek werd het een (ook voor de organisatie) verrassend fris optreden. Zeker voor herhaling vatbaar deze samenwerking.

19 december was een vervolgbijeenkomst over de toekomst van het muziekonderwijs gepland. De contouren van muziekonderwijs nieuwe stijl worden zichtbaar.

26 december is er niet gerepeteerd i.v.m. Tweede Kerstdag.