JANUARI
Maandag 7 januari was de eerste repetitie in 2019. De fanfare repeteerde tot 21.30 uur. De commissie PlekZat! had met Thomas een enthousiast en goed overleg met de kandidaat-zangers en -zangeressen. Het project kan van start.

Zaterdag 12 januari speelden we een serenade in OpStap voor het 60-jarig bruidspaar Kok-Heddes. Leuk om weer eens te doen.

Woensdag 23 januari vergaderde het bestuur.

MAART
Zaterdag 2 maart reed het orkest mee in de carnavalsoptocht door ’t Darsgat. Op de wagen veel promotie voor PlekZat! Een goede bezetting maakte er een mooi muziekfeest van.

Maandag 11 maart werd de Ledenvergadering gehouden. Naast de gebruikelijke jaarstukken stond de bestuursverkiezing centraal. Met de komst van Saskia Kuin (voorzitter) en Paula Dekker (bestuurslid) is het bestuur weer op sterkte. Astrid Weel gaat het secretariaat doen, zodat alle taken weer zijn verdeeld. Natuurlijk ook veel aandacht voor PlekZat! Vanaf volgende week repeteren we in de Bonifatiusschool: de kantine van HOSV is te klein voor het grote aantal leden én het volume dat zij produceren.

APRIL
Zaterdag 27 april, Koningsdag,
opende Erato de activiteiten van het Oranjecomité. Lang zag het er naar uit dat er niet gespeeld kon worden vanwege de regen, maar het geduld van de leden werd iets voor 9.30 uur toch beloond met een doorbrekend zonnetje. Het repertoire kon lekker worden afgewerkt en bij het vlaghijsen tijdens het Wilhelmus ging het traditiegetrouw heerlijk mis.

Vanaf medio april repeteerde een groep Erato-leden met PlekZat!’ers wekelijks op de woensdagavond in de HOSV-kantine. Zonder Thomas, elkaar helpend en stimulerend, lekker de nummers voor PlekZat! doorspelend.
Vanaf medio april ook kwamen wekelijks de zangers langs om de nummers mee te zingen in de Bonifatiusschool. Positieve reacties, het orkest kwam in een speciale vibe.

MEI
Zaterdag 4 mei
speelde de fanfare bij de Dodenherdenking aan de hertog Willemweg.

Zaterdag 11 mei had Thomas een ‘puntjes op de i’-repetitie gepland. De hele dag kwamen groepjes PlekZat!’ers langs om de lastigste stukjes uit de arrangementen nog eens extra te oefenen. Een geslaagde dag.

Vanaf donderdag 23 mei waren de Erato-opbouwploegen (waarin ook PlekZat!’ers) bezig met de voorbereidingen in de Kermistent.

Vrijdag 24 mei, 16.00 uur, was de generale repetitie met doorloop van alle nummers en om
20.15 uur was het zover: PlekZat!, Een uniek concert op een unieke locatie dat was de intentie. En dat is het geworden ook.
Om 20.15 uur klonken van het ensemble uit het orkest de eerste klanken van Innuendo (Queen), presentator Antoine Huiberts heette welkom en van achter uit de Kermistent liep het 63-koppige orkest naar het podium. Dirigent Thomas Geerts zette meteen de toon met een geweldige uitvoering van Queen-nummer.
Wat daarna volgde was een jukebox van muziek en muziekstijlen, uitgevoerd door enthousiaste en gedreven zangers en zangeressen. Iedereen wilde er een geweldige avond van maken en het publiek in de stampvolle feesttent waardeerde dat met luid gejuich en ovaties na ieder nummer. Bij het slotnummer I’v got the music in me (Elton John & Kiki Dee) met alle artiesten ging het dak er af. Erato heeft weer iets neergezet waar over nagepraat wordt in het dorp: PlekZat!
De organisatie zegt dank aan het Erato-orkest,
de gastmuzikanten (een orkest van 63 man!),
de vrijwilligers achter de schermen,
Stichting Muziek Opmeer, hoofdsponsor KRN Montage en alle andere sponsors,
de artiesten (Anselma van Ossenbruggen, Dave, Gert van Meerten, Jeanet Groot, Jelline Hoebe, Lotte Hoebe, Manon Koelemeijer, Michiel Entes, Mike, Rob Taame en Ruud Koelemeijer),
fotograaf Nancy Holderbeke,
presentator Antoine Huiberts
stichting Kermistent Opmeer,
de voorverkoopadressen.
Zonder jullie medewerking, saamhorigheid en enthousiasme zou dit project niet zo succesvol zijn geweest.

Maandag 27 mei was er geen repetitie. In plaats daarvan vergaderde het bestuur met Thomas over het afgelopen seizoen en de toekomst.

JUNI
Vrijdag 14 juni
speelde de fanfare tijdens de avondwake van Riet Koelemeijer – Kok, lid van verdienste van Erato en trouw Erato-fan, -volger en -vrijwilliger met grote staat van dienst.

JULI
Zaterdag 6 juli
werd op het plein van de Bonifatiusschool het Jubileumconcert gespeeld bij het 60-jarig bestaan van de vereniging. Een concert met een terugblik op 60 jaar fanfaremuziek, maar ook een première: de Koraal in A-mineur van Tjesse Hoebe. Hij dirigeerde zijn eigen nummer. Ook trompettalenten die les hebben van Thomas deden in een nummer mee. Na afloop was er een feestelijke afsluiting in de tuin van Emmeke. De vakantie is begonnen.

AUGUSTUS
Maandag 26 augustus
startte het seizoen met de eerste repetitie.

SEPTEMBER
Dinsdag 3 septembe
r vergaderde het bestuur

Zondag 29 september speelde Erato tijdens het KinderMuziekFestival van Muziek Opmeer. We openden het Festival in het kerkje van Aartswoud met een speciaal circus-programma (inclusief 2 clowns). Veel kinderen genoten van muziek en spektakel. Een mooi initiatief, leuk om mee te werken.

OKTOBER
Zaterdag 5 oktober
was De Gemeenschapsveiling. Erato krijgt als vaste deelnemer een bijdrage uit de geweldige opbrengst van € 39.512.

Dinsdag 29 oktober vergaderde het bestuur.

NOVEMBER
Zondag 3 november
 speelde Erato tijdens Rockin’Bach, een Hoebe Muziekproject. We speelden enkele Bachnummers in het kerkje van Berkhout.

DECEMBER
Zaterdag 14 december
slaagde Jiska Krantz voor het A-examen op trompet.

Zondag 22 december
ging Erato op kersttournee. ’s Morgens deden we twee optredens met ons kerstrepertoire in De Boet – Hoogwoud, ’s middags waren we de muzikale afsluiting van het project De Wensboom op het W.S.P.P. de Leeuwplein. Tussen de optredens door was er een goed-verzorgde kerstbrunch bij Saskia Kuin thuis. Een mooie Erato-dag, zeker voor herhaling vatbaar. Veel publiek, Erato-teambuilding en goed gespeeld.

Dinsdag 24 december speelde een ensemble uit het orkest in de Kinder-Kerstviering in de Bonifatiuskerk. Kinderkoor Eigenwijs werd begeleid in een aantal samenzangnummers en er werden twee intermezzi gespeeld.