JANUARI
Maandag 9 januari startten we weer met repeteren.

FEBRUARI
Zaterdag 18 februari reed de fanfare mee in de carnavalsoptocht door ’t Darsgat. Een goede opkomst, een mooie lange optocht van De Deurdarsers.

MAART
Maandag 13 maart was de Ledenvergadering. Henk Appel treedt toe tot het bestuur, er waren bloemen voor de jubilarissen Vronie Spil (45 jaar lid), MarieJosé de Boer (50 jaar lid) en Ton Koelemeijer (55 jaar), de Donateursactie wordt nieuw leven in geblazen en de leden waren tevreden.

Maandag 20 maart repeteerde de fanfare in ’t Kerkhuys ter voorbereiding op het Pop-Rock-Koffieconcert van zondag.

Zondag 26 maart speelde het orkest voor een uitverkocht Kerkhuys het Pop-Rock-Koffieconcert. Na afloop kregen we louter complimenten: mooi repertoire, goed gespeeld, goed-gevonden format (met DJ als presentator). Een goed gevoel voor leden en dirigent. Dit smaakt naar meer.

APRIL
Maandag 10 april was er geen repetitie i.v.m. Tweede Paasdag.

Donderdag 27 april speelde Erato weer als vanouds tijdens de opening van Koningsdag op het terrein van VVS’46. Het nieuwe repertoire slaat aan: vrolijke muziek, bekende nummers, geen marsen meer.

MEI
Tijdens de Dodenherdenking op 4 mei stond het orkest met een goede bezetting.

Zaterdag 6 mei speelden we bij de binnenkomst van de Tour de Heroes, Tour de Classique en Tour de Fris. Onze aanwezigheid werd enthousiast ontvangen, het was mooi om te doen.
Na dit optreden gingen we naar een serenade voor het 60-jarig bruidspaar Schouten. 10 jaar terug had Ton beloofd “”Over 10 jaar staan we hier weer”” en wat je belooft, moet je doen. Het bruidspaar had het goed onthouden.

Maandag 22 mei werd er, ondanks Tweede Pinksterdag, toch gerepeteerd. De voorbereidingen op het Openluchtconcert van juni stonden geen vrije avond toe.

Woensdag 24 mei was er overleg tussen Stichting Muziek Opmeer en de muziekverenigingen en koren. Een goed initiatief, dat voortaan 2x per jaar gevoerd gaat worden. Afstemmen van zaken, uitwisselen van ideeën, zoeken van verbinding.

JUNI
Zaterdag 24 juni speelden we een Openluchtconcert op het grasveld aan de Roerdomp. Het was warm weer, maar de organisatie had voor tentjes en parasols gezorgd. Het publiek, er was veel publiek, had ook zelf stoelen of kleedjes mee om gezellig te genieten van het concert. Een speciale tent was er voor de VIP’s die dit hadden gekocht tijdens De Gemeenschapsveiling 2022. Zij kregen een high tea met alles erop en eraan voorgeschoteld.
Na het concert ging de vereniging naar de tuin van Saskia Kuin, waar een gezellige afsluiting van het seizoen plaatsvond met barbecue.

JULI
Vrijdag 14 juli was het meesterlijk afscheid van Ton Koelemeijer als leerkracht van ’t Ruimteschip. De fanfare verraste hem met een serenade op de stoep om 7.45 uur. Maar dat was niet alles: na een huifkartocht van meester Ton stond de fanfare op het schoolplein klaar om hem nogmaals toe te spelen. Het orkest begeleidde de kinderen van de school in een speciale versie van ‘Walking on sunshine’: “”We bouwen een feessie.””

Maandag 17 juli was de laatste repetitie van het seizoen.

AUGUSTUS / SEPTEMBER
Maandag 28 augustus was de eerste repetitie voor de fanfare, dit ter voorbereiding op het concert rond de Vredesweek.

Zaterdag 2 september was Erato vertegenwoordigd op de Jaarmarkt in de kraam van Muziek Opmeer. Er werden folders uitgedeeld en promotie gemaakt voor de muzikale activiteiten dit seizoen.

Maandag 11 september repeteerde het orkest in de Bonifatiuskerk als voorbereiding op het concert  van 17 september.

Erato speelde zondag 17 september in de Bonifatiuskerk bij de opening van de Vredesweek. Vooraf aan onze bijdrage was een tweetalige viering, waarbij ook Oekraïeners uitgenodigd én aanwezig waren. In de viering werd de verbinding gezocht, de muziek van Erato sloot daar met de mooie woorden van Saskia goed bij aan.

OKTOBER
Zaterdag 7 oktober
 was de jaarlijkse Gemeenschapsveiling. Erato liet zich dit jaar van haar goede kant zien en leverde een aantal extra vrijwilligers in de voorbereiding. Dankzij de geweldige opbrengst van € 57.798 leverde dat ook nog eens een bonus op voor de kas.

NOVEMBER
Vrijdag 23 november
waren er twee optredens voor de fanfare. Om 19.00 uur werden de vrijwilligers van ’t Kerkhuys, bijeen vanwege het jubileum van ’t Kerkhuys, feestelijk binnengehaald tijdens hun feestavond.
Daarna ging het orkest naar de Jazzkerk in Aartswoud voor het Herfstconcert. Alhoewel de zaal zeker voller kon met publiek, kregen we na afloop van de aanwezigen veel complimenten. Thomas had dan ook een leuk repertoire op de lessenaar gezet dat ook nog eens goed werd gespeeld.

DECEMBER
Onder het motto ‘Muzikaal verhaal’ organiseert Muziek Opmeer iedere eerste zaterdag van de maand Muziek in de Bieb. Zaterdag 2 december waren de leerlingen van Thomas en van trompetdocent Inge Florij aan de beurt. Een mooi uurtje muziek.

Zondag 17 december  speelde het Leerensemble kerstmuziek bij Jonkers Zorg in Hoogwoud. Niet alleen kerstmuziek, ook meezingers uit de schooltijd van de bewoners werden gespeeld. Zowel publiek als verzorging was enthousiast en vroeg om meer.

Zondag 24 december zou de fanfare een kerstconcert verzorgen de tent van de Kerst4daagse. Door het slechte weer waren de omstandigheden echter zo slecht dat het concert zaterdag werd geannuleerd. Dankzij snel optreden van het bestuur én de goede contacten met De Boet kon worden uitgeweken naar De Boet. Daar werd zondagmiddag 2x een half uur kerstmuziek gespeeld bij het Tuincafé. ‘Heerlijk genieten bij de warme chocolademelk’ was een reactie van een bezoeker. Jammer dat mensen de berichten over annulering niet hadden gelezen, er stonden mensen bij de dichte tent die te laat in De Boet kwamen voor ons concert.